4 Tips om op je telefoonkosten te besparen
Schrik jij ook iedere maand weer van je telefoonrekening? De meeste studenten zwemmen nu niet direct in het geld dus elke mogelijkheid om wat te besparen en geld over te houden is meegenomen. En ja, ook op je telefoonkosten kun je besparen. Hierbij onze 4 tips:
1) Je telefoon laten repareren
Een groot gedeelte van je maandelijkse telefoonkosten zijn voor je telefoon zelf. Je maandelijkse abonnementskosten bestaan namelijk voor een deel uit het gebruik van je telefoon en een deel uit het afbetalen van je telefoon. Op dit laatste kun je besparen door voor jezelf na te gaan waar je telefoon aan moet voldoen en wat echt belangrijk is. Vind je shinen met het nieuwste van het nieuwste belangrijk of is je telefoon meer een gebruiksvoorwerp? Heb je echt al na 1 jaar een nieuwe telefoon nodig of kan je huidige nog wel even mee? En wat doe je als je je telefoon beschadigd hebt? Je kunt meteen naar de winkel rennen en een nieuwe kopen maar het is veel goedkoper om eerst te kijken of je ‘m kunt laten repareren.
2) Een refurbished telefoon kopen
Als je telefoon niet meer te repareren is, echt te traag wordt of de meeste apps niet meer werken dan wordt het tijd voor een andere telefoon. Ook hier kun je besparen door niet voor de allernieuwste telefoon te gaan maar voor refurbished telefoon. Dat klinkt als tweedehands maar dat is het niet.
Koop je een tweedehands toestel, dan weet je vaak niet wat je krijgt. Hoe goed de buitenkant er ook uitziet, de binnenkant kan heel ander verhaal zijn. Daardoor is het risico op mankementen groot. Vaak krijg je geen garantie op het toestel en draai je dus zelf op voor de reparatiekosten.
Bij een refurbished telefoon van bijvoorbeeld Mobico Refurbished worden de toestellen eerst helemaal gecontroleerd en worden defecte onderdelen vervangen door nieuwe onderdelen. Vervolgens wordt het toestel helemaal schoongemaakt en daarna is het toestel weer als nieuw. Je krijgt dan ook weer garantie op je toestel en dat is toch wel fijn. Zo kun je flink besparen ten opzichte van een nieuwe telefoon.
3) Letten op het gebruik van je telefoon
Naast je toestel is het ook zaak om te kijken naar je bel, sms en internetgedrag. Als je nooit sms’t, neem dit dan ook niet in je abonnement. En als je voor 240 minuten per maand mag bellen maar je belt nooit meer dan 100 minuten, neem dan een kleiner belabonnement. Maar gebruik je bijvoorbeeld elke maand weer meer data dan je bundel, neem dan een grotere bundel want deze extra kosten buiten je bundel zijn heel duur. En hoewel databundels steeds groter en goedkoper worden, is het altijd verstandig zoveel mogelijk van het wifi net gebruik te maken.
Na het toestel, is mobiele data relatief het duurste deel van je abonnement. Check dus even hoeveel data je écht gebruikt in een maand. Dat kun je op je iPhone doen door naar Instellingen ◊ Mobiel netwerk te gaan, en met je Android-toestel door naar Instellingen ◊ Datagebruik te gaan. Ook de app van je huidige telefoonprovider laat meestal zien hoeveel MB’s je iedere maand gebruikt. Kijk even rustig hoeveel data je de laatste paar maanden gebruikt hebt, en gebruik die info om een databundel te nemen die daar zo goed mogelijk op aansluit.
4) Vergelijk van abonnementen
Op de gebruikskosten van je telefoon kun je verder besparen door niet klakkeloos je abonnement te verlengen aan het einde van je contract maar rond te kijken en te vergelijken. Als je kiest om je telefoon te laten repareren of kiest voor een refurbished heb je bij je nieuwe abo geen nieuwe telefoon meer nodig. Dan kun je kiezen voor een Sim Only abo en daarmee bespaar je al veel. Daarnaast kun je verder besparen door abo’s te vergelijken. Wij hebben een aantal aantrekkelijke abo’s op onze site staan en verder is op internet genoeg te vinden. Kijk goed naar je eigen gebruik en zoek daar op. Bij de een is bellen goedkoper en bij de ander data gebruik. En daarnaast is er altijd wel ergens een speciale deal te vinden met bv korting op de eerste paar maanden. Even rondkijken kan je veel besparen!