Een eigen bedrijfje naast je studie: de kansen liggen lokaal
Je studietijd is de uitgelezen periode om een eigen bedrijf te hebben. Dit doe je naast je studie, en niks moet. Als je er een zakcentje mee kunt verdienen, is het mooi meegenomen. En zo niet, dan doe je alvast ervaring op voor als na je studie het echte werk gaat beginnen.
Dat er weinig druk op zit, betekent natuurlijk niet dat je niet je best hoeft te doen. Als investering in jezelf en je bedrijf is het zaak om er alles aan te doen er een succes van te maken. De marketing is daar een belangrijk onderdeel van. Met de juiste tips en een beetje hulp kan je straks van je studieboeken zo in je eigen succesvolle onderneming stappen.
Goede marketing begint lokaal
De kans is groot dat je bedrijf klein is. De voornaamste focus ligt immers op het afronden van je studie. Het goede nieuws is dat een relatief kleine doelgroep makkelijk en vooral beter te bereiken is. Een voorbeeld: je studeert in Utrecht en levert een service die rechtstreeks met de Domstad te maken heeft. Dan kun je marketingcampagnes daar heel gericht op voeren. Met behulp van een online marketingbureau in Utrecht gaat je omzet ongetwijfeld omhoog.
Waar adverteer je?
Nu is een service in Utrecht lokaal, maar dan heb je het nog altijd over een doelgroep van ruim 360.000 inwoners. Dan kun je niet meer van lokaal spreken. Een marketingbureau in Utrecht zal dan ook als eerste de doelgroep willen leren kennen. Wat vinden ze leuk, waar houden ze zich mee bezig en waar lezen ze hun nieuws?
Lokale media zijn ideaal om te adverteren, omdat de binding met lokaal nieuws groot is. Dit kan in papieren kranten of op radio en televisie, maar online is het medium waar de marketing echt gebeurt.
Eerst verkennen, dan doorpakken
Het is altijd aftasten in hoeverre een campagne gaat werken. Het is dan ook niet zo verstandig om meteen vol te investeren, en niet alleen omdat je het als student al niet al te breed hebt. Goede marketing begint bij een verkennende fase. Voor enkele tientjes kun je al eens iets proberen. Ontdekken of een bepaalde strategie werkt. Is dat het geval, dan kun je hiermee verder. En zo niet, dan probeer je wat anders.
Meten is weten
Het voordeel van deze tijd is dat alles online kan worden geanalyseerd, zeker op het gebied van marketing. Je kunt zeer lokaal het resultaat van acties bekijken. En daar gaat helemaal niet veel tijd in zitten. Via een goed online marketingprogramma kan je waar nodig snel bijsturen.
Nu is het wel zo dat de consument lastig te peilen kan zijn. Maar als je advertentie niks doet, weet je in ieder geval zeker dat er iets mis is. Dit kan een verkeerde foto zijn, of een tekst die niet aansprekend genoeg is. Ook hierbij komt hulp in de vorm van een online marketingbureau goed van pas.