In willekeurige volgorde presenteren wij: drankspellen. Ideaal voor spontane vrijmibo’s, voor het opleuken van een thuisfeest of in een saaie kroeg. Er zijn vele namen bekend in de scene van de drankspellen. In deze rubriek behandelen we de volgende:
1. Stef Stuntpiloot
2. Boten
3. Mexen
4. Bierviltje draaien
5. Bier estafette
6. Vijven
7. Het Grote Piramidespel
8. Fuck de dealer
Op de volgende pagina vind je nog meer drankspellen:
9. Kaartje blazen
10. Juffen
11. Beer Pong
12. Kingsen
13. Lachen is drinken
14. Irish Snap
Let op: van deze spellen kun je dronken worden en een kater krijgen. Drink dus met mate want alcohol kan schadelijk zijn.
==============================
1. Stef stuntpiloot
Stef stuntpiloot is een gezellig spel waarvoor veel techniek is vereist.
Benodigdheden: Stef Stuntpiloot, vier spelers, bier in fles of glas.
De voorbereidingen zijn simpel; per ronde kunnen er vier spelers meedoen, de vier spelers gaan om het spel heen zitten en hebben ieder een glas drank bij zich staan.
De spelregels zijn bijna hetzelfde als het gewone spel “Stef stuntpiloot” alleen gebruik je er drank bij.
Iedere speler krijgt drie kippen bij het spel, die zetten ze op hun eigen schuur. Als alle vier de spelers dat gedaan hebben, gaat het spel beginnen.
Je zet het spel aan en Stef Stuntpiloot gaat beginnen te draaien. Tijdens het draaien gaat Stef proberen de kippen van het schuurtje af te krijgen. Elke speler heeft een wip naast zijn schuur, met die wip zal je moeten proberen ervoor te zorgen dat Stef Stuntpiloot je kippen niet van het schuurtje tikt. Tikt Stef toch een kip van je schuur af, dan moet je glas leeg en mag je de wip niet gebruiken totdat je glas op is.
Mocht Stef stuntpiloot weer een kip van je schuur aftikken terwijl je aan het drinken bent, moet er nog een glas leeg. Zijn je kippen van de schuur zijn ben je af en mag een ander voor jou in de plaats meedoen.
=======================================
2. Boten (of bussen)
Boten is een drankspel met zeven rondes. Het is een lang spel met veel variatie, ideaal voor op verjaardagen.
Benodigdheden: twee, maar waar mogelijk liefst meer, spelers. Ook geschikt voor middelgrote groepen. Pak kaarten. Bier.
Spelregels: Voor het spel begint wordt er een van de spelers als dealer aangewezen om de rondes goed te laten verlopen. De dealer speelt gewoon mee. Voor de dealer is het zaak om ervoor te zorgen dat niemand de kaarten ziet voordat hij of zij de kaarten krijgt. Als er een dealer is aangewezen kan het spel beginnen.
Ronde 1: Iedere speler om de beurt moeten raden welke kleur kaart hij of zij van de dealer krijgt (rood of zwart), heeft de speler het fout, dan moet er gedronken worden. Je houdt de kaart die je gekregen hebt bij je.
Ronde 2: Alle spelers krijgen nog een kaart van de dealer en moeten zij raden of het getal hoger of lager is dan de kaart die ze al hebben. Is de kaart even hoog als de bovenste kaart van de speler heb je het altijd fout. Heb je het antwoord fout, dan moet je drinken. De kaarten die je krijgt leg je naast de eerder gekregen kaart.
Ronde 3: Na ronde 2 heb je twee kaarten naast elkaar liggen en moeten je raden of de volgende kaart tussen de twee getallen (van de twee kaarten die je al hebt) komt of erbuiten. Als je bijvoorbeeld een harten 4 en een klaver 10 hebt, dan zijn de kaarten die er buiten vallen zijn 2, 3 , boer, koningin, koning en Aas. Is de kaart hetzelfde als 4 of 10 heb je het altijd fout. Als je het fout hebt moet je nog een slok nemen van je drank.
Ronde 4: Er moet geraden worden welke soort de volgende kaart is. Per speler raad je schoppen, harten, klaver of ruit. Fout!? Drinken.
Ronde 5: Iedere speler heeft nu vier kaarten voor zich. De dealer legt nu twee rijen kaarten gesloten op tafel, elk 8 kaarten lang. De ene rij is de ‘nemen’-rij, de andere de ‘geven’-rij. Eerst wordt een kaart van de de ‘nemen’-rij omgedraaid. Is de kaart die wordt omgedraaid bijvoorbeeld een 8, dan moet iedereen met een 8 drinken. Bij de ‘geven’-rij werkt het hetzelfde, maar dan deel je het adtje uit. Mocht er aan het einde van de rijen een speler overblijven met twee kaarten of minder, dan drinkt deze speler een Kingsad.
Ronde 6: De Piramide
Bij de piramide zal de dealer de kaarten zo op tafel leggen dat het een piramide vorm krijgt.
De piramide wordt zo neergelegd dat je 5 kaarten onder hebt, daarboven 4, daarboven 3, 2 en tenslotte de punt van de piramide is 1 kaart. (de kaarten van de piramide worden ondersteboven op tafel gelegd).
Bij de piramide gelden de verdiepingen voor de hoeveel keer de speler moet drinken.
Dus verdieping 1 is onderaan en bestaat uit 5 kaarten en zo ga je steeds een verdieping omhoog. De kaarten van de piramide worden om de beurt omgedraaid door de dealer (van onder naar boven). Nu is het de bedoeling dat de spelers de kaarten die ze gekregen hebben gaan gebruiken, om een van hun tegenstanders te laten drinken.
Als je een kaart hebt die op de eerste verdieping is, leg je je kaart op dezelfde kaart en mag je kiezen wie er een slok van zijn drank moet nemen (je mag je eigen kaart alleen op die andere kaart leggen als de kaart net open is gedraaid, op het moment dat er al een andere kaart geopend is ben je te laat). Zo worden alle vijf kaarten van de eerste verdieping om de beurt omgedraaid. De tweede verdieping gaat net zo. Alleen wanneer er eenzelfde kaart op de opengelegde kaart wordt gelegd, moeten er twee slokken worden genomen (tweede verdieping x 1 kaart). Zijn er twee kaarten op de opengelegde kaart gelegd, dat worden er vier slokken genomen (tweede verdieping x 2 kaarten = 4 slokken).
Zijn de kaarten door bijvoorbeeld twee spelers neergelegd, dan mag ieder zeggen wie van de andere spelers 2 slokken moet nemen. De som is dus eigenlijk verdieping x aantal kaarten die op de opengelegde kaart worden neergelegd per speler. Zo werk je iedere verdieping af.
Degene die de meeste kaarten over heeft, dus de minste kaarten weg heeft kunnen leggen, moet naar ronde 7.
Ronde 7: De boot.
De dealer legt 4 kaarten, van links naar rechts, naast elkaar open op tafel. Een vijfde kaart ligt gesloten. De verliezer moet gaan raden of de volgende kaart (die boven op de eerste kaart gelegd wordt), hoger of lager is dan de eerste kaart. De dealer legt de nieuwe kaart op de eerste kaart nadat de speler gegokt heeft. Heeft de speler het goed, dan gaat hij naar de tweede kaart. Heeft hij het fout, dan moet hij een slok nemen en moet er opnieuw een kaart bij de eerste open kaart worden gelegd. Weer moet de verliezer zeggen of deze hoger of lager zal zijn. Heeft hij het goed, dan wordt er een kaart bij de tweede gelegd (er moet natuurlijk eerst gezegd worden of de volgende kaart hoger of lager is). Heeft hij het fout dan moet je weer terug naar de eerste kaart en twee slokken nemen. Goed ga je verder naar de derde kaart. Heb je dus de vierde kaart fout, dan begin je weer van voor af aan. Omdat de laatste kaart dicht ligt, is dat een extra moeilijkheid om goed te raden.
===================================
3. Open Mexen, Mexxen of Maxen
Het spel met de meeste verschillende schrijfwijzes is een klassieker. Het spel Mexen is een dobbelspel waar je twee dobbelstenen gebruikt en daarom uitermate geschikt voor een snel spelletje in de keuken of aan de bar.
Benodigdheden: Dobbelstenen
Spelregels: Iedere speler gooit om de beurt, maximaal drie keer. Gooi je in je eerste beurt een 1 of een 2, dan hou je deze vast voor de volgende worp. Voor de derde worp mag niet dezelfde dobbelsteen worden vastgehouden. Gooi je MEX in de eerste of tweede ronde, dan stopt jouw beurt. De andere spelers mogen dan het aantal keer gooien dat jij hebt gebruikt voor de MEX. De speler die het laagst gegooid heeft moet een slok nemen van zijn drank. Als er twee of meer spelers het laagst hebben gegooid (dat betekent dat de verliezers even hoog of even laag hebben gegooid), kunnen zij ervoor kiezen om nog een keer te gooien (tegen elkaar) of dat alle verliezers een slok van hun drank nemen.
Score: (het hoogste getal komt vooraan, twee dezelfde getallen geld voor honderdtal).
1 en 1 = 100
1 en 2 = MEX, het hoogst wat je kan halen.
1 en 3 = 31 (vaak gebruikt als uitdeelnummer, deze beurt telt dan niet mee)
3 en 6 = 63
5 en 5 = 500
6 en 6 = 600
Degene die het laagst gooit moet een slok nemen. Heeft iemand MEX gegooid, dan moet je 2 slokken nemen. Voor elke MEX geldt een extra slok.
======================================
4. Bierviltje draaien
Dit drankspel is vrij makkelijk en voor de beginnende drinker.
Benodigdheden: Bierviltjes, pennen en bier
Spelregels: Bierviltje draaien kan het best gespeeld worden met twee tot zes spelers. Het is de bedoeling dat de spelers een tekst of een leuke opdracht achterop een bierviltje schrijven. Dit gebeurt om de beurt. De spelers mogen als ze aan de beurt zijn een bierviltje draaien. Er staat een tekst of een opdracht op het viltje. De opdracht moet worden uitgevoerd. Het viltje wordt na de beurt onderop de stapel bierviltjes gelegd. Opdrachten zijn vaak drankgerelateerd.
========================================
5. Bier estafette
Bij de Bier estafette moet je zo snel mogelijk drinken.
Spelregels: Maak twee even grote teams en ga tegenover elkaar staan. De eerste speler van beide teams beginnen gelijktijdig met drinken. Als de eerste speler het pilsje op heeft en op tafel zet kan de volgende een pilsje opdrinken, enzovoort. De groep van wie alle spelers als eerste een pilsje hebben opgedronken heeft natuurlijk gewonnen. Voor de verliezers kan vooraf een opdracht worden verzonnen.
=====================================
6. Vijven
Het spel vijven is echt een snelheidsspel. Als het snel gaat is er veel plezier aan te beleven.
Spelregels: De regels zijn vrij simpel; iedere speler moet één hand gebruiken. Je kan met je hand twee verschillende punten aangeven, 0 of 5. 0 punten geef je aan door je hand als een vuist te houden en vijf punten door je hand open te doen. Je kan het spel met zo veel mensen spelen als je wil. Als je bijvoorbeeld met vijf personen bent kan de hele groep samen 25 punten hebben als iedereen zijn hand open heeft. Er wordt van drie tot één afgeteld, waarna iedereen zijn hand tegelijk laat zien.
Om de beurt moet iemand raden hoeveel punten er in de groep worden gegeven. Een speler zegt bijvoorbeeld 10 op hetzelfde moment waarop iedereen zijn hand laat zien.
Als er twee spelers zijn die hun handen open hebben betekent dat er 10 punten in de groep zijn. Zijn het er bijv. 3 mensen die hun hand open hebben zijn er 15 punten in de groep.
De speler die het aantal punten raad en het goed heeft mag de groep uit.
Dit gaat zo door totdat er een verliezer is, die moet een heel glas leeg drinken.
=====================================
7. Het Grote Piramidespel
Bij het Grote Piramidespel zal de dealer de kaarten op tafel leggen zodat het een piramide vorm krijgt.
De piramide wordt zo neergelegd dat je 5 kaarten onder hebt, daarboven 4, daarboven 3, 2 en tenslotte de punt van de piramide is 1 kaart. Alle kaarten in de piramide liggen ondersteboven. Bij de piramide gelden de verdiepingen voor de hoeveel keer de speler moet drinken. Dus verdieping 1 is onderaan en bestaat uit 5 kaarten. Zo ga je steeds een verdieping omhoog.
Iedere speler krijgt vier kaarten die op de kop naast elkaar, voor de speler worden neergelegd. De spelers bekijken tegelijk hun kaarten voor tien seconden en moeten deze onthouden. Na de tien seconden gaan de kaarten weer op de kop.
De kaarten van de piramide worden om de beurt omgedraaid door de dealer (van onder naar boven). Nu is het de bedoeling dat de spelers de kaarten die ze gekregen hebben gaan gebruiken om een van hun tegenstanders te laten drinken.
Wanneer de kaart is omgedraaid, mogen de spelers een andere speler wijsmaken dat zij deze kaart bezitten. Gelooft de speler die de ad uitgedeeld krijgt dit, dan drinkt hij z’n glas leeg. Gelooft hij dit niet, dan wordt de inzet van de ad verdubbeld. De speler die de ad uitdeelde moet hierop direct één kaart laten zien, als bewijs dat hij de kaart bezit. Is dit het geval, dan drinkt de speler die het niet geloofde dubbel. Trekt de speler de verkeerde kaart of heeft hij deze niet in zijn bezit, dan moet hij een dubbele ad nemen. Belangrijk: Ook als de speler vooraf weet dat hij de kaart niet bezit, moet er wel een kaart worden getoond.
===================================
8. Fuck de dealer
Eén van de bruutste drankspellen is Fuck de dealer. Voor dit spel zijn meer dan twee personen nodig, bij voorkeur vijf of meer.
Spelregels: Een speler begint als de dealer. Hij kijkt naar de bovenste kaart van het deck. De persoon links naast hem moet raden welk getal of plaatje de kaart heeft. Heeft hij het in een keer goed, dan drinkt de dealer 2 slokken. Heeft hij het fout, dan zegt de dealer of het hoger of lager dan het geraden getal is. Heeft hij het in 2 keer goed, dan drinkt de dealer 1 slok. Heeft hij het fout, dan drinkt hij een slok, waarna de beurt naar de volgende persoon gaat. De kaart wordt open op tafel gelegd. Als drie personen na elkaar het getal of plaatje niet raden, is de persoon links van de dealer nu de dealer.
In het begin zullen weinig mensen de getallen goed hebben, maar later in het spel wordt het makkelijker om te raden. Mocht je dus de dealer zijn in de eindfase, dan ben je fucked. Fuck de dealer dus.
===================================
Even een kleine disclaimer: dit artikel is niet bedoeld om buitensporig drankgebruik aan te moedigen. Drink altijd met mate en laat mensen die te veel hebben gedronken stoppen. Mijnstudentenleven.nl houdt zich niet verantwoordelijk voor gevolgen resulterend uit het spelen van deze spellen. Kijk op de volgende pagina voor meer informatie over alcohol.
===================================
Over MijnStudentenleven.nl
Mijnstudentenleven.nl is hèt informatieve studentenplatform van Nederland. Dagelijks bezoeken velen studenten onze website op zoek naar nuttige informatie over het studentenleven zoals geldzaken, het vinden van een kamer of een (bij)baan en studietips.