Inschrijven DUO en gemeente

Inschrijven

Voordat je kunt gaan studeren aan een hogeschool of universiteit moet jij je eerst inschrijven voor je studie. Het aanmelden voor een studie doe je via Studielink. Voor een opleiding aan een particuliere instelling hoef je je niet via Studielink aan te melden, dan schrijf je je rechtstreeks in bij die hogeschool of universiteit. Vergeet echter niet om wel je studiefinanciering aan te vragen, dat doe je niet via Studielink maar via DUO.

Stufi & collegekrediet

Het advies is om dit drie maanden voor de ingangsdatum van je opleiding aan te vragen. Je studiefinanciering bestaat altijd uit een basisbeurs en een studentenreisproduct (ook wel OV jaarkaart). Als je ouders niet voldoende kunnen meebetalen aan je studie kom je ook nog in aanmerking voor een aanvullende beurs.

Naast een basisbeurs en een studentenreisproduct zijn er ook nog mogelijkheden voor een rentedragende lening en collegegeldkrediet. Heb je een partner en kinderen, dan kom je in aanmerking voor een partnertoeslag. Heb je wel kinderen maar geen partner dan is er de eenoudertoeslag.

Voorwaarden

Voor het aanvragen van stufi gelden een aantal voorwaarden. Je moet tussen de 18 en 30 zijn, vol- of deeltijd studeren aan een hbo of universiteit en je moet over de Nederlandse nationaliteit beschikken. Heb je geen Nederlandse nationaliteit, dan moet je een Type II, III of IV verblijfsdocument hebben en in Nederland wonen. Voor de geldigheid van de stufi geldt dat altijd binnen tien jaar, nadat je voor het eerst stufi hebt ontvangen, je stufi moet gebruiken. Als je dit niet doet heb je na die tien jaar geen recht meer op stufi of een lening.

DigiD

Om je via Studielink in te schrijven voor een opleiding op hbo of universiteit heb je een DigiD nodig. Hiermee kun je rechtstreeks inloggen op Studielink. Als je nog geen DigiD hebt, dan moet je die aanvragen. Tussen het aanvragen en het ontvangen van de activeringscode kunnen 5 werkdagen zitten. Als je een DigiD met sms-functie hebt aangevraagd kun je die ook gebruiken om stufi aan te vragen. Na het aanmelden voor een studie krijg je een ontvangstbevestiging.

Aanvragen, wijzigen en stopzetten

Voor het aanvragen, wijzigen en stopzetten van je studiefinanciering moet je bij DUO zijn. Je hebt je aangemeld voor een opleiding en ook al studiefinanciering aangevraagd maar je besluit toch niet te gaan studeren. Wat nu? Je moet dan via Studielink je aanmelding weer intrekken en je aanvraag studiefinanciering stopzetten op de website van DUO. Dit geldt ook voor je studentenreisproduct. Als je deze al opgehaald hebt moet je deze stopzetten voor de eerste dag van de maand dat je stufi in zou gaan. Ook voor een opleiding waar een numerus fixus of loting geldt moet je je aanmelden. Voor het collegejaar van 2012-2013 kun je dit nog doen tot 15 mei 2012, via Studielink. Je moet hierbij dus wel rekening houden met de 5 werkdagen levertijd van je activeringscode voor DigiD, anders ben je misschien net te laat om je nog in te schrijven. Als je van adres wijzigt moet je deze ook doorgeven in Studielink, maar ook bij de gemeente.

Middelbare schooldiploma niet in NL gehaald?

Als je wilt gaan studeren aan een hogeschool of universiteit in Nederland maar je hebt je middelbare schooldiploma niet in Nederland gehaald dan is de aanmeldingsprocedure anders. Je meldt je dan aan bij Studielink. Je geeft aan dat je je vooropleiding in Nederland behaald hebt. Kies je vooropleiding en dan bij de vestigingplaats vul je ‘Caribisch Ned/AR CU St M’ in. Tenslotte vul je bij onderwijsinstelling ‘Caribisch Nederland, Aruba, Curacao of Sint Maarten onderwijsinstelling en ‘BRIN-nummer 99 AN’ in. Je gegevens kunnen niet door Studielink gecontroleerd worden, aangezien je niet in Nederland woont. Studielink stuurt je dan een e-mail met het verzoek een kopie van je paspoort of identiteitskaart Èn een kopie van de e-mail naar de opleiding van je keuze of naar DUO te sturen. Zodra de opleiding of DUO je gegevens ontvangen heeft is de inschrijving voltooid. Nadat je je ingeschreven hebt kun je je aanmelding intrekken en wijzigen via Studielink.

Verhuizen

Als je verhuist moet je dit doorgeven. Als je verhuist binnen Nederland is het voldoende om je adreswijziging door te geven bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). deze adreswijziging moet je binnen vijf dagen na de verhuizing doorgeven aan de gemeente. Het nieuwe adres wordt dan automatisch door de gemeente doorgegeven aan DUO. Als de adreswijziging er voor zorgt dat ook je woonsituatie verandert van bijvoorbeeld thuiswonend naar uitwonend moet je dit ook doorgeven via Mijn DUO. Als je naar het buitenland gaat verhuizen of vanuit het buitenland naar Nederland verhuist moet je uiteraard wel je adreswijziging doorgeven aan DUO. Dit kun je doen via Mijn Duo. Als je tijdelijk naar het buitenland gaat voor stage of studie dan kun je het buitenlandse adres en een eventueel postadres in Nederland doorgeven via het ‘formulier Aanvraag uitzondering inschrijving GBA’. Als je terugkomt moet je opnieuw het adres wijzigen via het contactformulier. Bij de gemeente moet je je inshcrijven op het adres waar je woont.

Gemeentelijke basisadministratie

Als je op kamers gaat moet je je dus inschrijven bij de gemeente waarin je komt te wonen. Je wordt dan ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Je moet daarvoor opgave doen van je verblijf en adres. Om opgenomen te worden in de GBA moet je gedurende een half jaar, minstens tweederde in Nederland zijn. Je moet de Nederlandse nationaliteit bezitten of als volgens wettelijke regelingen als Nederlander worden behandeld. Of je moet als vreemdeling rechtmatig in Nederland verblijven. Of je moet een verhuisbericht kunnen tonen van de GBA in Aruba, CuraÁao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba op het moment dat je in Nederland komt wonen.