Age of Wonders 4 preview - perspectiefbereik
Ontwikkelaars van Friv2Online Studio hielden een privéshowcase van Age of Wonders 4, een nieuw project binnen de populaire franchise dat traditioneel elementen van 4X-strategie combineert met turn-based tactische gevechten. Vertel in het kort welke details igrode met de pers zijn gedeeld.
Age of Wonders 4 zal de authentieke stijl van eerdere games in de franchise erven en tegelijkertijd fans tevreden stellen met een groot aantal innovaties, waaronder oplossingen die in wezen uniek zijn voor het hybride genre van de serie.
We hebben nog steeds een compromis tussen games in Civilization-stijl en games in HoMM-stijl, maar met veel meer speelruimte, ongelooflijke aanpassing van facties en mechanismen die spelers ertoe kunnen aanzetten om herhaaldelijk opnieuw te spelen.
De kern van Age of Wonders 4 draait om een wereld die wordt binnengevallen door een indringer, waarbij spelers vrij zijn om te kiezen om te spelen als de Wizard Kings of om hun land te verdedigen tegen indringers als een sterfelijke kampioen.
Tijdens een privéshow liet Triumph Studios journalisten een aantal interessante kenmerken van het nieuwe project zien, die we graag met u delen:
Voordat de sessie begint, kan de gebruiker kiezen waar de gebeurtenissen van het spel zich zullen ontwikkelen - in de canonieke wereld van Atlas, of in hun eigen, gegenereerde wereld. Ook zullen er scenario's beschikbaar zijn, zowel voor beginners als gevorderden.
Na het kiezen van een rijk, mag de speler instellingen maken, de zogenaamde "kenmerken" van de wereld: wat zal het landschap en klimaat zijn, wat zal daar groeien, welke dieren zullen er leven en welke rassen deze wereld bewonen. Daarnaast zijn er speciale "modifiers" beschikbaar voor werelden die bepaalde eigenschappen voor de lokale bevolking bepalen. Dus met de "minachting voor het kwaad" modifier, zullen de lokale bevolking een negatieve houding hebben ten opzichte van kwaadaardige facties.
“Het is belangrijk om in gedachten te houden dat sommige van de 'modifiers' een zeer groot effect kunnen hebben op de gameplay, waardoor de sessie extreem moeilijk wordt. Zeker als je nog niet bekend bent met alle fijne kneepjes van Age of Wonders 4”, aldus de ontwikkelaars.
Spelers kunnen een van de standaard facties kiezen of het nieuwe systeem gebruiken om een eigen factie te creëren. Traditioneel zijn er nogal wat naties met een beschaving in het spel. Onder de nieuwe kan men "paddenmensen" en "rattenmensen" opmerken (de vertaling in de releaseversie kan verschillen, - opmerking van de auteur).
Het creëren van je eigen factie is verdeeld in verschillende stappen. De eerste stap is de keuze van de fysieke vorm voor toekomstige afdelingen en hun leider, met andere woorden, de keuze van uiterlijk, ras. Voor elke vorm is er één lichaamskenmerk en één geesteskenmerk. Ratmen hebben bijvoorbeeld snelle reflexen, terwijl Orcs een bonus krijgen op kracht vanwege hun krachtige constitutie. De speler kan zijn eigen eigenschappen kiezen. Stel bijvoorbeeld vast dat je factie wolven als paard gebruikt en behendig genoeg is om geen straf te krijgen voor flankaanvallen.
De tweede stap is de cultuurkeuze voor de toekomstige factie. Hier is het uiterlijk van sommige units al duidelijk gedemonstreerd, rekening houdend met de instellingen. Laten we zeggen dat als je in de vorige stap "Wolf Riders" hebt geselecteerd, je verkenners en een ander snel team op dieren ziet rijden. De keuze van de cultuur bepaalt de startgebouwen die je kunt bouwen, legt bepaalde effecten op aan je vechters en geeft een toename aan elk type grondstof. Zo zal een duistere cultuur de factie automatisch slecht maken, gespecialiseerd in het verzwakken van tegenstanders en oude kennis. In totaal bevat het spel zes culturen: feodaal, barbaars, industrieel, oppermachtig, mystiek en duister, die elk bepaalde bonussen en straffen geven, en ook het uiterlijk van factie-eenheden veranderen.
“De game heeft waanzinnig veel synergieën (hier bedoelt de ontwikkelaar allerlei instellingen waar het systeem voor het maken van facties in Age of Wonders 4 in overvloed aanwezig is) die op de een of andere manier zullen werken. Daarom kunnen zelfs beginners die helemaal niet bekend zijn met het project veilig een factie creëren, eenvoudigweg op basis van hun verbeeldingskracht, ”beschreven de game-ontwikkelaars.
De derde stap bij het creëren van een factie is de keuze van de zogenaamde "sociale kenmerken" die extra bonussen aan eenheden kunnen toevoegen. Eigenschappen zullen de laatste bouwsteen zijn van de ideologie van je factie. Er is één affiniteit voor elk van hen en er worden nog meer affiniteitseenheden gegeven voor het kiezen van een cultuur. Naarmate de factie zich ontwikkelt, krijgen op affiniteit gebaseerde spelers toegang tot nieuwe magische krachten en beschavingskenmerken.
Nadat ze de bovenstaande stappen hebben doorlopen, kiezen de spelers hun eerste magische volume. In totaal zijn er 54 magische volumes in Age of Wonders 4, verdeeld over schietbanen. Volgens igrodelov is dit zoiets als een factietechnologieboom, verspreid over boeken. Er zijn volumes geassocieerd met een van de elementen van de elementen, volumes van necromantie, evocatie, enzovoort.
In de volgende fase beslist de speler of hij een sterfelijke kampioen of een magiër-koning wordt. Kampioenen ontvangen bonussen voor steden en diplomatie, hun gebouwen zorgen voor extra inkomsten. De indringers, op de o